Dieta Keto: Ce este și ce beneficii are?

Asistăm, în ultimii ani, la o căutare din ce în ce mai intensă de surse sănătoase de alimentație, pe fondul recomandărilor de specialitate și al conștientizării față de propriul consum. Dieta reprezintă un aspect foarte important în existența modernă și este un regim alimentar special recomandat în scop terapeutic sau pentru menținerea sănătății. 

Ce este dieta ketogenică? 

Se vorbește despre ea, este căutată și dă rezultate deoarece este un regim ce impune reducerea consumului de carbohidrați și de zaharuri, solicitând creșterea nivelului de grăsimi, a căror ardere practic recalibrează funcționarea corpului. 

Denumirea acestei diete provine de la cetoză: procesul natural prin care organismul transformă grăsimile în energie și corpi cetonici (pe fondul absenței carbohidraților).

Atenție: înainte de a trece la modificarea regimului alimentar, este extrem de important sfatul unui specialist care poate oferi o părere avizată, în baza istoricului fiecărui pacient! 

Principiile dietei keto

Știm că un astfel de program cere scăderea consumului de carbohidrați și înlocuirea lor cu grăsimi atent selectate. Statistic, procentajele alimentare zilnice ar cuprinde: 75% grăsimi, 20% proteine, 5% carbohidrați. 

  • Alimente permise: carne (părți cu grăsime) preferabil neprocesată, pește gras, fructe de mare, lactate, ouă, uleiuri, legume verzi (spanac, broccoli, varză, fasole verde, dovlecei, castraveți etc.), plante aromatice, ștevia – inclusiv ca îndulcitor, fructe acre (lămâie, lime, fructe de pădure). Cu moderație: nuci, migdale, caju, semințe, ciuperci, rădăcinoase (morcovi, țelină, sfeclă roșie), mazăre, fasole boabe, năut.
  • Alimente interzise: cereale și derivate (grâu, porumb, orez, paste), zahăr și îndulcitori puternici (miere, sirop de arțar, agave), alimente și sucuri dulci, fructe dulci (banane, struguri, mere, cireșe, portocale), cartofi, alcool, sosuri.   

7 beneficii ale dietei ketogenice

  1. Reducerea materiei grase din corp și a apetitului, asigurând o siluetă mai zveltă – recomandată, așadar, persoanelor cu probleme de greutate în special, dar sub atenta observație a medicului!
  2. Reglementarea cantității de glicemie în corp – datorită faptului că se înlătură dependența de zaharuri, a căror prezență mare în sânge duce la dezechilibru prin surplus.
  3. Reglarea nivelului colesterolului și al tensiunii arteriale.
  4. Îmbunătățirea nivelului de energie din corp – asigurat de consumul de grăsimi prezente în organism, atât primite prin alimentația keto, cât și deținute ca depuneri (de cele mai multe ori nesănătoase și inestetice).   
  5. Creșterea nivelului de concentrare – datorat „hrănirii” creierului cu acizii grași rezultați în urma descompunerii grăsimilor în corp.  
  6. Ameliorarea aspectului pielii.
  7. Remediu în neurologie – folosit încă din anul 1924 ca tratament al migrenelor și al simptomelor de epilepsie la copiii al căror sistem imunitar nu răspunde la curele medicamentoase. În prezent, se fac cercetări pentru a i se verifica utilitatea în tratarea patologiilor neurodegenerative precum scleroza laterală amiotrofică (ALS), Alzheimer, Parkinson.   

Atenționări privind regimul keto

Înainte ca efectele benefice ale dietei ketogenice să apară, trebuie să știm că există o perioadă de tranziție – de obicei, prima săptămână de dietă – în care organismul se recalibrează și învață să funcționeze fără aportul obișnuit de carbohidrați. Pe parcursul acestei etape de acomodare pot apărea: stări de oboseală, dureri de cap, iritabilitate, simptome gastro-intestinale. În aceste condiții, e foarte posibil ca perioada de adaptare a corpului la procesul de cetoză să difere de la persoană la persoană.       

Contraindicații ale dietei ketogenice

Ca orice regim ce impune restricții, dieta ketogenică este privită cu reticență uneori, nefiind recomandată acelora care suferă de afecțiuni cardiace, de boli cronice sau femeilor însărcinate. În mod deosebit, acest regim alimentar este incompatibil cu bolnavii de cetoacidoză diabetică – afecțiune care indică un nivel deja periculos al corpilor cetonici în organism. 
Dieta keto este un instrument puternic în lupta cu kilogramele în plus și chiar adjuvant important în ameliorarea vizibilă a unor afecțiuni grave. Extrapolând semnificația medicală, dieta se referă, în ultimă instanță, la un regim de viață ordonat, atât de necesar pentru a ne bucura de o constantă stare de bine. Este extrem de important ca decizia de a ne modifica regimul alimentar să fie discutată și asumată în urma unei consultări cu un specialist, pentru a ne asigura că direcția este corectă și potrivită specificului nostru medical.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *